lördag 23 januari 2010

Surströmming snart ett minne blott ??

Ett Gammalt kulturarv hamnar i riskzoonen. EU-vill förbjuda produktion och försäljning av surströmming som livsmedel. Men egentligen handlar beslutet inte om surströmming utan om Östersjöfisken generellt. Problemet är Dioxinet som upptas av fettvävnaden i fet fisk som lax och strömming bland annat. Om Dioxinet kan sägas att det inte är riskfritt när det förekommer i livsmedel.

Läs mer här! http://www.sweden.gov.se/sb/d/6404/a/58546

Sen är det alltid en fråga om "Hur". Hur ofta och hur mycket surströmming konsumerar normalsvensken. Vilka risker innebär det långsiktigt? Jag är nog en av dem som reagerar över att EU detaljstyr så många frågor. Om Kalles kaviar skall få kallas kaviar, hur böjd en gurka får vara, om Svenskt snus skall få säljas etc. Men det finns nog ett ärligt uppsåt bakom, inte enbart byråkrati! Det som oroar mig mest är förgiftningen av Östersjön. En fråga som verkligen borde tas på allvar.

Stenmurklan som vi betraktar som en god matsvamp, innehåller giftet gyrometrin som är olämpligt att förtära. Förvällning eller torkning får delar av giftet att förflyktigas, vilket minskar den direkta effekten av giftet. Kroppen lagrar dock giftet och förgiftningseffekten kan komma senare i form av cancer, neurologiska förändringar och fertilitetsproblem. Det går aldrig att få stenmurklan helt giftfri! Läs mer här: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Svamp-och-svampgifter/Stenmurklan---olamplig-att-ata/

Detta påminner mig om ramsor man körde med som barn... Äta bör man, annars dör man.. och konstaterandet .. Äter gör man, ändå dör man.. vilket kan sägas om mycket här i livet. Folk förgiftar sig frivilligt med tobak och alkohol och andra stimulerande gifter. Precis som stenmurklan lockar de med effekter som smak och doft och ger oss visst välmående, men som är skadligt för oss att njuta, om än i acceptabla mängder. När förgiftningssymptomen väl gör sig påminda, så är det inte mycket vi kan göra åt dem.

Kan låta cyniskt.. men det ligger nåt i det!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, du, käre Charles, vad är det som egentligen går att äta i dagens läge? Visst tror jag att EU menar väl, när de bestämmer om svenskt snus, surströmmingen etc. Men kanske jag tvivlar lite när det gäller böjningen av gurkan och storleken på våra jordgubbar! Man lägger sig till med farliga laster. Jo, det har med arom och smak att göra. Jag nyttjar kaffe! Inte bara en kopp om dagen eller två, utan många... det har varit farligt för hjärtat, blodtrycket, magen och mycket annat. Men, se jag mår inte bra om jag inte får den där kaffeskvätten, då och då. Dock är jag varsam när det gäller Östersjöfisken. Strömming är gott, men äter den aldrig numera. Stenmurklan trivs i vårt stenparti, men den rörs aldrig av någon. Förresten äter jag ingen svamp alls, den faller mig inte i smaken. Måste nog erkänna att jag är smått orolig för mycket när det gäller mitt matintag, vad är det som innehåller ditt eller datt?
I sista änden är det nog som du säger att "äta bör man annars dör man" men även om vi äter så dör vi ju ändå.
Ha en god veckohelg
Kram Birgitta Beep

epsilon sa...

Haha, visst förstår man att det undras över surströmmingen, med den doften. Men det är en rörande omtanke om en maträtt som väl inte äts särskilt ofta eller mycket. För tobak och sprit tänker man väl inte förbjuda. Vin är ju rent av nyttigt just nu, liksom kaffe. Annars är ju det mesta farligt. Jonas Gardell sa en gång i Spanarna att vindruvor är så giftiga att man ska skölja dom sex gånger och sen kasta bort dom...

epsilon sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.