onsdag 20 maj 2009

Att bli lurad..

Allt är inte roligt på internet.

Häromdagen fick jag ett meddelande i msn från en gammal kompis, att jag hade ett meddelande i min e-post att hämta... och uppmaningen att logga in med min ordinarie e-postadress! Ja det gjorde jag eftersom jag mycket väl visste vem avsändaren var.

Fast det var inte han som skickat det. Det var fejk, en trojan som snodde min adressbok och min e-postadress. Meddelandet var " HA HA HA *smile*" och nu började någon skicka ut liknande meddelanden från min e-post till alla i min adressbok utan min medverkan och utan att jag kunde göra något åt det.

Jag förbannar alla som håller på med sånt här. Det rör sig om alltifrån rena pojkstreck till ren stöld. Beroende på hur du använder Ditt lösenord, kan Du öppna fler ingångar till Dina internetkopplingar än bara e-posten. Så mitt råd till alla som drabbats är att byta lösenordet på alla ställen där man använder det lösenordet, oavsett ID.

Sen förbannar jag mina antivirusprogram som inte upptäckte och eliminerade risken. Fast jag kan förstå att det inte nådde in den vanliga vägen utan är ett hål i msn som någon/några roat sig med att utnyttja.

Till sist förbannar jag mig själv att jag åkte dit på detta som ändå är så uppenbart när man väl förstått hur det fungerar. Men vem har sagt att livet är enkelt.. Till mitt försvar så var det förvillande likt de meddelanden man får normalt om att man har e-post att hämta, i alla fall de som gäller msn och Hotmail.

PS/ Om Du inte vet hur du byter lösenord så logga ut och ange att Du glömt lösenordet. Sen väljer Du att skaffa nytt lösenord.

/charles

5 kommentarer:

Maria L sa...

Usch sånt där är så otroligt irriterande och så onödigt...

Anonym sa...

Hej Charles och tack för din kommentar för ett par dagar sedan!
Det är förbaskat när illvilliga tränger sig in och ställer till det, men vad göra? Går ju inte att se upp med allt. Särskilt svårt kan det i hastigheten vara på mess. Och sedan alla dessa massmail... Har dock minskat sedan jag på bloggen flera gånger bett om "förskonig" från sådana. Öppnar dem gör jag aldrig.
Ha en riktigt bra helg! / SA

Anonym sa...

Inte kul att bli drabbad av sådana otrevliheter.Man tror att man är trygg bakom antivirusprogram, brandväggar, defenders osv.Men får man ett mail i från en känd avsändare och hans/hennes addressbok är kapad, ja vad gör man.
Annvända webbmail och scanna av innan man öppnar det,nej jag tror inte jag har svar på frågan.Vi får höras av om det inte är dags snart för en kamera utflykt. Ha det bra.
Christer o Susanne

Anonym sa...

Bäste Broder Charles. Jag har också fått det där mailet men jag öppnade det inte men lik förbannat
har det smitit in o förvillar mina vänner med att jag skickar det mailet till dem. har haft mycket att göra men vi hörs o ses o skrivs på webben. oscar kom hem idag,igår efter tre dagars hajk med kyrkan med kanoting o övernattning i vindskydd uppe i vättlefjällområdet. solveig ställde ut på kronhuset
roland

Unknown sa...

Håller fullständigt med om att det är för ... när någon gör så eller så är det lika irriterande med alla dessa Hoxar man kan få i lådan.

/Rolf i Tived