lördag 9 maj 2009

Finns det ett samband?

Bilden är från ESAB-Rallyt 2008!

Ja det gör det i många sammanhang. I t.ex. nästan alla rallytävlingar finns det ett så kallat säkerhetssamband, ofta via radio, där start och mål vid specialsträckorna kommunicerar om det som är viktigt för säkerheten i ett bilrally.

Det handlar i första hand om att säkra upp att det inte finns andra trafikanter ute på banan och att de säkerhetsarrangemang som vidtagits för tävlande, fungerar enligt "roadbook" (Varför det är på engelska vet jag inte). Om en bil rapporterar att det saknas markering eller har hänt nåt på banan som kräver åtgärd, så rapporteras det via "sambandet" till starten på sträckan och tävlingssekretariatet, som snabbt beslutar om åtgärd. Allt i syfte att göra tävlingen så säker som möjligt för både tävlande och publik.

För mig är det en förträfflig möjlighet att kombinera mitt motorintresse med mitt radiointresse, så jag brukar ställa upp när tillfälle ges. Idag har det varit ett sådant tillfälle. ESAB rallyt gick av stapeln och jag hade sambandet vid målet på SS4. Av ca 135 startande var det ett några som bröt, och det är en del av rapporteringen. Sen brukar jag roa mig med att kolla farten på sträckan jag bevakar. Sträckans längd var ca 7 km och snabbaste tid 3,326 minuter.

Jag gissar att många inte skulle velat åka med i den farten om tillfälle funnits. Vägen är ju inte rak precis och mellan vägen och naturens hinder (stenar, träd och diken) är det ofta frågan om få metrar och ibland bara dm. Tänk Dig det och farter upp mot 120km per timme (Snittfart). Jag lovar det går undan.

Man kan ju inte låta bli att beundra dessa killar och tjejer som vågar ratta och gasa i dessa situationer. Visst är det en fråga om pengar och utrustning. En bättre tävlingsbil kostar bortåt millionen men det går även att tävla för mindre pengar eftersom rallyt indelas i klasser efter både chaufförens förmåga och bilens tekniska nivå. Nu talar jag om nationella tävlingar. Talar vi internationella tävlingar är det mycket mer pengar involverade.

Ha dé gott
/charles

1 kommentar:

Maria Gustafsson sa...

När jag var mindre så var det mycket sånt, då min styvfar höll på med både rally och rallycross. Var med i skogarna och tittade några gånger. Visst går det undan mellan trädstammarna när de kör. De är skickliga bilförare, men det vete sjutton om jag skulle vilja åka med... Kul sport är det i alla fall, brukar kolla på tv, fast det är ju inte riktigt samma sak som att se det live på plats.
Kram Maria